lørdag den 11. oktober 2014

Min arbejdspraksis / lærer-leder relationen

Som nærmeste daglige leder for et lærerkollegie på Teknisk Gymnasium Sønderjylland er langt størsteparten af mit arbejde rettet mod det samarbejde der er forudsætningen for, at vi ud fra de givne resourcer kan give eleverne det størst mulige læringsudbytte, i de tre år de går på gymnasiet.

I dette arbejde er dialogen en meget vigtig parameter, men det skal jo være en dialog om det der optager læreren mest, nemlig den daglige tilrettelægelse og gennemførelse af undervisningen. Netop denne dialog om den enkelte lærers tilrettelæggelse af sit arbejde er både vanskelig og føles somme tider grænseoverskridende.

Det vanskelige består i at læreren som udgangspunkt er meget mere inde i sit fagområde end jeg, og det føles derfor svært at komme med relevante input til hvorledes hans eller hendes undervisning skal gribes an. Jeg kan ud fra egne erfaringer skabt i mit tidligere job som underviser og min viden om didaktiske problemstillinger og læringsteoretiske overvejelser skabt gennem min uddannelse, jo godt give et relevant feedback til underviseren, men det er alt sammen løsrevet fra den praksis hvori det skal anvendes.

Det grænseoverskridende opstår når jeg føler at jeg blander mig i det arbejde læreren opfatter som sit eget ledelsesrum, nemlig forholdet mellem ham/hende og eleverne. Selv om vi er kommet langt i retning af at alle lærere i meget højere grad end tidligere skal tilrettelægge undervisningen således at fagenes samspil bliver tydeligt for eleverne, så er virkeligheden den, at langt det meste undervisning foregår hvor en lærer står i et rum med en klasse, den privatpraktiserende lærer er ikke død. Det opleves er svært at bryde ind i det nærmest intime rum læreren har skabt med sine elever, og en dialog om de processer der foregår i klassen er derfor vanskelig.

Når man spørger lærerne om de syntes at det er en god ide at diskutere deres undervisning, er svaret normalt et stort JA, så som vanligt er det jo bare at komme igang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar