søndag den 12. oktober 2014

Min arbejdspraksis / relateret til organisationen

Som nævnt i et tidligere indlæg, anser jeg ikke den privatpraktiserende lærer for værende død. Det samme kan man sige gør sig gældende for ledelsesrollen på den skole jeg arbejder på.

Vi har alle i ledelsesgruppen en uddannelsesmæssig baggrund hvor vi på et eller andet tidspunkt har været igennem teorier om den lærende organisation, og selv om vi på papiret fra tid til anden organiserer ledelsesgruppen i team, så er det stadig vanskeligt for os at få det fulde udbytte af teamsamarbejdet.

Mange af os i ledelsesgruppen kommer fra et job som underviser og eller teamleder for en lærergruppe, så det er ikke vanskeligt at se hvor vi har vores habitus fra, og i det daglige arbejde hvor vi jo lige som lærerne har vores eget klasseværelse (her dog bare vores kontor) er der jo mange ting der går igen fra den tid hvor vi underviste elever, så vi forfalder let til at gøre og udtænke næsten al ting selv.

Den primære barriere for vores organisatoriske læring er nok den, at vi ikke i dagligdagen finder den tid til den nødvendige refleksion. Meget af vores tid går med at løse akut opståede problemer, der kræver umiddelbar handling, og da vi ydermere også gerne udadtil vil fremstå som kompetente ledere med overblik og handlekraft, ja så præges vores adfærd af nogle defensive læringsrutiner, hvor vi normalt ikke stiller spørgsmål til noget vi ikke kender svaret på, da det at være spørgende forveksles med uvidenhed og ikke videnssøgende.

Det er ligeledes kendetegnende for organisationen, at vi på baggrund af mange store udfordringer med at få vore resourcer til at slå til, ofte forfalder til en mere topstyret organisationsform, da vi jo ikke synes at have tid til de processer der mere er karakteriseret ved at være bottom-up drevne, og som er de processer der kendetegner den lærende organisation.

Med udgangspunkt i Argyris teorier om single loop og dobbelt loop learning, kan man sige, at etableringen af team på skolen har været kendetegnet ved en single loop tilgang og ikke som en dobbelt loop tilgang (se billede herunder), som en forudsætning for organisatorisk læring.


I vores daglige ledelse af organisationen er der et skisma mellem de læringsmæssige teorier, der jo på en uddannelsesinstitution jo både bør og har en stor bevågenhed, og så de normative forhold, så som økonomi og politisk styring, der har afgørende indflydelse på vore handlemuligheder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar